KIJK BIJ MEDEDELINGEN VOOR GEWIJZIGDE INFORMATIE T.A.V. SOCIAALFONDS ESSENT

Oberstdorf MDR 2021

INHOUDELIJKE INFORMATIE
BETREFFENDE DEZE REIS VINDT U BENEDEN AAN DEZE PAGINA.

onderstaande internetsites zijn beslist de moeite waard om een kijkje te nemen.

(klik hiervoor op de blauwe regel)

Oberstdorf www.oberstdorf.de/Sommer

Hotel
www.weinklause.de

Breitachklamm www.breitachklamm.de

Wangen im Allgäu www.wangen.de

Nebelhornbahn
www.ok-bergbahnen.com/Nebelhorn

Kleinwalzertal www.kleinwalsertal.com/de

Allgäu
www.allgaeu.de

Voor nadere informatie kunt u uitsluitend terecht bij onderstaande coördinatoren Peter Muyres
+31(0)6-23631942 voorzitter@stichting-spel.nl

Henk Könnemann
+31(0)6-27342013 h.konnemann@kpnmail.nl

Lucienne Schwanen
+31(0)6-15264898 l.schwanen@hetnet.nl

Henk Smeets
+31(0)6-23932132 henksmeets_85@msn.nl

Peter Demarteau
+31(0)6-55900611 secretariaat@stichting-spel.nl

Reisorganisatie.

Verantwoordelijk touroperator is C&O-Travel, Locht 40, 6446 GW Kerkrade. Het reisprogramma wordt door SPEL samen met de touroperator uitgewerkt. SPEL draagt zorg voor de administratieve en financiële afhandeling. SPEL en C&O-Travel respecteren de vigerende AVG-regelgeving.

Deel 1 : https://youtu.be/yNrqH9Rjl2E

Deel 2 : https://youtu.be/_yJ1CMGqPzo

Wij hopen dat deze boodschap voor u een ondersteuning mag zijn in deze moeilijke tijd. Laat uw reactie, of u het leuk vindt, weten via ons e-mail adres; secretariaat@stichting-spel.nl

Indien u ook nog een mooie kerstboodschap, gedicht of verhaal heeft mag u dit inzenden naar ons. Wij kunnen dan bekijken of wij enkele van deze berichten ook op onze site kunnen vermelden.

WIJ WENSEN U VEEL LUISTER EN KIJK GENOT.

-----------------------------------------------------------------------

INFORMATIE OVER SPEL 2020/2021

Maastricht, 7 september 2020.

Geachte heer/mevrouw,

Wij hopen zeer dat het goed gaat met u en met uw dierbaren.
Het is zeker geen gemakkelijke tijd voor u. Dat geldt ook voor de bestuursleden van SPEL en hun familieleden. Samen zullen we deze tijd moeten overwinnen.
In deze brief willen we u informeren over de stand van zaken van de SPEL-activiteiten.

Elkaar ontmoeten en RIVM.
Zoals u weet worden alle SPEL-activiteiten georganiseerd onder het motto “elkaar ontmoeten en samen een gezellige tijd met elkaar doorbrengen”, ongeacht het soort activiteit.
Of het nu gaat over het buuttegala, een fiets- of wandeltocht, een toneelvoorstelling, een meerdaagse reis, kienen enzovoort.
Sinds 13 maart jl. volgen we de richtlijnen van het RIVM. Dit betekende dat alle reeds geplande activiteiten moesten worden afgezegd. Voor bepaalde activiteiten waren reeds data vastgelegd en waren er ook boekingen. De deelnemers aan deze activiteiten zijn tijdig uitvoerig geïnformeerd over hoe nu verder.
Inmiddels is duidelijk dat ook de overige voor 2020 geplande en nog niet gepubliceerde activiteiten, zoals kienen en buuttegala, komen te vervallen omdat we deze vanwege de 1,5mtr-regels niet kunnen en mogen organiseren. Omdat de eerder uitgestelde lezing van METIS-notarissen in Baexem alsnog komt te vervallen, wordt de reeds betaalde bijdrage gerestitueerd en krijgt u, zodra het weer mogelijk is, de gelegenheid om opnieuw hiervoor in te schrijven.

Verwachting.
SPEL wil sowieso geen verplichtingen aangaan zolang er geen duidelijkheid is over de realisatie.
We gaan er wel vanuit dat in het 1ste kwartaal 2021 er weer ruimte ontstaat voor nieuwe activiteiten en de realisatie van de meerdaagse reis van 2020 die verschoven is naar mei/juni 2021.
In principe willen we graag weer als vanouds alle gebruikelijke activiteiten organiseren en aanbieden.

Planning 2021.
Wat voor de activiteiten geldt, is eveneens van toepassing op vergaderingen en het team-overleg van SPEL zelf. Natuurlijk doen we wat mogelijk is per mail en telefoon, maar persoonlijk overleg werkt toch effectiever. Dat alles vergt extra tijd en energie.
We plannen dat we tegen mei 2021 een duidelijke activiteitenkalender kunnen presenteren.
En ook belangrijk: de bijdragen die we in 2020 niet hebben besteed, zullen we in 2021 extra besteden. Als er actuele informatie is, vermelden we die op de website.

Met vriendelijke groeten en blijf vooral gezond!

Namens alle bestuursleden van SPEL:
Peter Muyres / voorzitter

6 daagse Cultuurreis naar Oberstdorf en omgeving in Zuid-Duitsland

In de Beierse Alpen ligt de zuidelijkste stad van Duitsland: Oberstdorf. Een stad die niet alleen bekend is van het Schanzspringen met Nieuwjaar, maar zeer zeker ook als vakantieplaats. De stad ligt in een dal en is rondom omgeven door fraaie alpentoppen. Oberstdorf is ook “Kurort” en heeft een levendig centrum dat rijk is aan terrasjes en een weelderig aanbod aan shopping. Tevens is Oberstdorf de poort naar het bekende Kleinwalsertal, een Oostenrijkse enclave die alleen over de weg bereikbaar is vanuit deze stad.

SPEL Cultuurreis Voor deze luxe en comfortabele 6-daagse reis logeren we 5 nachten in het midden van het stadje: in hotel Weinklause. Het hotel is gelegen bij het Kurpark aan het voetgangersdomein. Een gezellige ligging en tevens een ideale uitvalsbasis voor excursies in de directe omgeving, waaronder Kleinwalsertal en de regio Allgäu. Behalve boeiende dagtrips, biedt deze reis ruim vrije tijd. Alle deelnemers ontvangen een Gästekarte met diverse voordelen op het gebied van  vervoer, musea en als topper vrij gebruik van diverse kabelbanen (Kabinenbahnen).

Het Hotel Hotel Weinklause ligt centraal en beschikt o.m. over een sauna-lounge. Het ligt direct aan het voetgangersdomein met terrassen, Biergarten en shopping. De Kabelbaan naar de Nebelhorn (2224 mtr. NAP) is op loopafstand.

Belangrijk SPEL-reizen kennen geen medische begeleiding. Daarom worden deelnemers geacht zelfstandig te kunnen reizen. Uiteraard biedt de reisbegeleiding waar mogelijk wel een helpende hand bijv. als er medische hulp vereist is.

Het Programma Op het moment van uitbrengen van deze aankondiging is het programma nog niet volledig uitgewerkt. Er is een conceptprogramma dat we hieronder weergeven. Het definitieve programma ontvangt u t.z.t. bij de reisbrief. Daarnaast staat het de deelnemers uiteraard vrij om dagen naar eigen keuze in te vullen. Tip: zorg voor stevig schoeisel, ook al gaan we niet de echte bergpaden op. Dicht bij het hotel zijn een aantal mooie wandelroutes. De paden zijn, zoals in de Alpen gebruikelijk, niet verhard en goed begaanbaar voor wie conditie heeft.

Voorlopig Dagprogramma. DAG 1: Heenreis. Volgens opstapschema. Lunch (inclusief) op een nader te bepalen locatie aan de route naar Oberstdorf hotel Weinklause.

DAG 2: Verkenning Oberstdorf en Breitachklamm (inclusief). Oberstdorf is een stad(je) met een rijke alpenlandelijke historie. De geplande rondleiding met gids start nabij het hotel en blijft in het vlakke dal. Na afloop krijgt u enige vrije tijd. Na de lunchtijd vertrekken we met de bus naar de Breitachklamm, een indrukwekkende kloof die van Oberstdorf tot aan de grens met Kleinwalsertal reikt. We kiezen voor de senioren-wandelroute die ongeveer een uur duurt. Aan het eindpunt staat dan de bus klaar die ons weer terug brengt naar het hotel in Oberstdorf.

DAG 3: Bus-excursie naar Wangen im Allgäu. Wangen im Allgäu is een schitterend historisch stadje. De route van Oberstdorf hiernaar toe voert door een lieflijk landschap naar Immenstadt, dan verder langs de Alpsee en Oberstaufen. Onderweg maken we fotostops. We vertrekken op tijd uit Wangen en plannen nog een stop onderweg. In ieder geval zijn we op tijd terug bij het hotel.

DAG 4: Met de Nebelhornbahn (Kabinenbahn) naar 1927mtr. Samen met de reisleiding gaan we naar de nabij het hotel gelegen Nebelhornbahn (Talstation). Dit is een comfortabele cabine-lift en dus geen stoeltjeslift. Het gebruik van deze Bahn heen en terug staat reeds geboekt op uw Gästekarte. Boven aangekomen geniet u van een indrukwekkend vergezicht dat reikt tot ver in Oostenrijk en Zwitserland. Er is ook een panoramarestaurant. Terug gaat u op eigen gelegenheid met de Nebelhornbahn. Waarna u vrije tijd heeft in het levendige Oberstdorf.

DAG 5: Naar Kleinwalsertal. Kleinwalsertal is een enclave in Oostenrijk en over de weg alleen bereikbaar vanuit Oberstdorf. Het is een dal met een viertal dorpen die van oorsprong 700 jaar geleden door de Zwitserse Walser (Wallis) zijn gesticht. Ze hebben tot op vandaag de dag hun identiteit weten te behouden. Een van de hoogtepunten in het najaar is de Viehabtrieb als de koeien terugkomen van de hoger gelegen almweiden. Ook aan Kleinwalsertal is de moderne tijd niet voorbij gegaan. Zo kunt u het ook hier met diverse liften hogerop zoeken. Er is voldoende tijd om in een van deze dorpen te lunchen, of om een wandeling te maken. Uiteraard is er ook gelegenheid voor een terrasje.

DAG 6: Terugreis. We doen rustig aan en vertrekken niet zo vroeg. Onderweg maken we de nodige stops, waaronder rond het middaguur gelegenheid voor de lunch. Dan vervolgen we onze terugreis om deze dag af te sluiten met een slotdiner. De route gaat daarna verder naar onze opstapplaatsen in Limburg

Wat is inclusief bij deze cultuurreis?